Nyheter

2 april, 2019

Mindre emballage önskar e-kunderna

Förpackningar är inte bara godsbärare, utan en stor del i köpupplevelsen. Men hur känns det när småsaker anländer i alldeles för stora förpackningar? Inte så bra, […]
31 mars, 2019

Riksdagen röstar om pakethantering

Riksdagen har röstat ja till regeringens förslag och nu kommer en ny lag som ska komplettera EU:s förordning om gränsöverskridande paketleveranstjänster. Det ska bli lättare att […]
26 mars, 2019

DB Schenker varnar

DB Schenker varnar för bedrägeriförsök. Kunder har blivit uppringda av personer som utger sig vara från paketleverantören och som informerar om att kunderna har paket på […]
25 mars, 2019

Tillsammans mot nätdroger

Stora mängder droger kommer idag in i landet via nätbeställningar och distribueras genom varubrev och andra pakettjänster. Man räknar med att 2,5 miljoner försändelser som innehåller […]
22 mars, 2019

PostNord testar nya paketskåp

PostNord testar nu en helt ny typ av paketskåp i Danmark. Kunderna kommer att styra över sin leverans och öppna boxen med hjälp av PostNords mobila […]
20 mars, 2019

Wishs nya leveranskoncept på väg hit

E-handelsjätten Wish satsar på ett nytt leveranskoncept som de har kallat Wish Local. Man har startat i USA, fortsatt i Tyskland, Frankrike och Italien och nu […]
14 mars, 2019

Storleverans stoppad

I november förra året fick en 28-årig man ett samtal om att ett paket skulle levereras. Paketet innehöll 19 kilo cannabis. Vad mannen inte visste när […]
14 mars, 2019

Sveriges Paketombud på D-Congress

Sveriges Paketombud och projektet Nationell Ombudsplattform kommer att medverka under D-Congress den 7 mars i Göteborg med egen monter (G 20:41). Besök oss gärna!
14 mars, 2019

Tullverket tipsar

Har du betalat tull och moms för ett paket som har kommit bort? Tullverket ger tips om vad som krävs för att du ska kunna få […]
14 mars, 2019

Stoppade leveranser

Flera paketleverantörer har slutat med hemleveranser i vissa områden i Malmö och i Stockholm efter att deras chaufförer blivit attackerade. Man hoppas att kunna återuppta servicen […]
23 februari, 2019

Varning för nya bluffmail och sms

Många har i dagarna mer eller mindre bombarderats av nya bluffmail och sms som ser ut att ha PostNord som avsändare. Innehåll är påhittat av bedragare […]
23 februari, 2019

Nya varutjänstbreven inte till belåtenhet

PostNords nya, uppdaterade varubrevstjänst har synats i sömmarna av E-handel. Både spårbarhetsuppdateringen och en minskad avgift för varubrev med för stora mått mottogs positivt av flera […]
23 februari, 2019

SPO på plats

Sveriges Paketombud var på plats när PostNord, Svensk Digital Handel och HUI presenterade E-barometern 2018. Det fanns många spännande siffror och trender att ta del av. […]
23 februari, 2019

E-barometern 2018 är här

PostNords årsrapport E-barometern är här. Rapporten sammanfattar e-handelsåret 2018 och visar en tillväxt på 15 procent och inga tecken på avmattning. Årets E-barometer konstaterar att livsmedelsbranschen […]
23 februari, 2019

Vårt problematik i ett nötskal

I Nya Wermlandstidningen presenterar krönikören Lasse Anrell sin tes att experternas spådomar allt snabbare blir uråldriga – och ofta visar sig vara helt felaktiga. Hur detta […]
14 februari, 2019

BankID tillbaka hos PostNord

E-handelskunder som vill hämta ut paket hos något av PostNords ombud kan återigen använda BankID-funktionen för att legitimera sig. Under den senaste månaden har vanlig legitimation […]
4 februari, 2019

Bristningsgränsen nästan nådd

Rapport från fältet: Paketombuden på Mälaröarna i Stockholm berättar om sin vardag och om oron inför framtiden, Man menar att man redan är uppe på en […]
2 februari, 2019

Varubrevstjänsten uppdateras

Som utlovat lanserar PostNord nu en ny uppdatering av varubrevstjänsten. Den nya funktionen handlar om ökad spårbarhet, och innebär att försändelsen kommer att kunna följas via […]
31 januari, 2019

Tullverket reder ut begreppen

Tullverket förklarar ett par termer vi ofta möter när vi undersöker var våra paket befinner sig. ”Saknar du ditt paket? Står det ”under tullbehandling”, ”under importbehandling” […]
25 januari, 2019

PostNord inte bekymrade

PostNords och handelns prognoser förutspår att paketvolymerna kan komma att både dubblas och tredubblas de kommande fem åren. PostNord själva är inte särskilt bekymrade även om […]
23 januari, 2019

Nya leveranslösningar behövs snabbt

PostNords chef för ombudsnätet, Annette Rihagen, anser att minst 140 nya servicepunkter kommer att behövas under 2019. Samtidigt krävs nya, snabba leveranssätt och det så snart […]