Nyheter

18 juni, 2018

Gröna hemleveranser med Bring

”The last mile” är ett vedertaget begrepp i post- och paketbranschen och nu satsar Bring på att göra ”den sista milen” helt grön genom att erbjuda […]
5 juni, 2018

Alibaba bygger ut i Kina

Den kinesiska E-handelsplattformen Alibaba investerar flera miljarder dollar för att stärka logistiknätverket på hemmaplan. Men man satsar inte bara nationellt, i förlängningen är målet att kunna […]
28 maj, 2018

Personuppgiftspolicy

Sveriges entreprenörer service AB (nedan kallad SESAB) är serviceorganisationen bakom Sveriges Paketombud. I denna policy för personuppgifter beskrivs vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte […]
25 maj, 2018

Apotea ansluter sig till Mina Paket

Apotea hjälper nu sina kunder med att hålla ordning på sina beställningar genom att ansluta sig till appen Mina Paket. – Att Apotea väljer att samarbeta […]
21 maj, 2018

Kinapaketen minskar till en tredjedel

Kinapaketen är nu nere i en tredjedel av vad de var innan momsen började krävas in men enligt Postnord kan det vara en tillfällig svacka. Mer […]
17 maj, 2018

Postnord i nytt samarbete

Nytt samarbete för Postnord på gång: från den första juni kan man hämta ut e-handelspaket från de butiker inom kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven som väljer att […]
11 maj, 2018

Digitala lås, hemleveranser och säkerhet

Har du ett digitalt lås så ska du numera kunna få, beroende på var du bor, din paket- och varuleverans direkt hem till köksbordet. Men hur […]
10 maj, 2018

Spottkobror i DHL-paket

Har du fått in ett paket som .. rör sig eller låter konstigt? Hantera det varsamt för säkerhets skull….. Läs mer här:
8 maj, 2018

Snabbare leveranser inom Europa

Nya tjänsten 12Send ska göra det möjligt med supersnabba leveranser inom Europa. KLM Cargo, som startar tjänsten i samarbete med Parcel International och Shiphol Airport, löser […]
2 maj, 2018

ICA investerar stort i näthandelslösning

ICA tar brittiska nätsupermarketen Ocado till hjälp och satsar på en helautomatiserad e-handelslösning. Man byter till Ocados e-handelsplattform, bygger stort e-handelslager i Stockholmsregionen och kommer att […]
29 april, 2018

Storförlust för Postnord

Postnord får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser av de totalt 1 miljon ankomna efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen. Detta verkar leda till både […]
12 mars, 2018

Tullverksmöte i Kina

2 000 personer från ett antal tullverk i världen har besökt Kina för ett unikt e-handelsmöte där man bl.a. diskuterade ehandelns expansion och den ökade arbetsbörda […]
28 februari, 2018

PostNord funderar på moms-app

PostNord startar den nya, omskrivna hanteringen av Kina-paketen imorgon den 1 mars. För detta har man anställt 280 personer till sitt lager i Örebro dit paketen […]
26 februari, 2018

Krönika om paketombudens villkor

Ersättningen för paketombuden är en viktig fråga men även situationen med de enorma paketvolymerna, liksom ombudens säkerhet. I dagens krönika i Fri Köpenskap tar chefredaktör Maya […]
20 februari, 2018

9 av 10 e-kunder kontrollerar leveransvillkoren

Leverans- och returvillkor är avgörande för de allra flesta som e-handlar visar en ny undersökning från Bring.   Läs mer här:
17 februari, 2018

Coop har sagt upp avtalet med PostNord

Coop sade upp avtalet med PostNord den 31 december med en uppsägningstid på 1 år. Den största anledningen uppges vara den kraftigt ökande mängden paket från […]
16 februari, 2018

Avgiften spikad för Kinapaketen

PostNord har nu spikat den nya, omdiskuterade avgiften för beställda varor från Kina och övriga utomeuropeiska länder till 75 kr för försändelser med värde under 1500 […]
11 februari, 2018

Tullverket skördar framgång med ”kaffebönor”..

Ett par intet ont anandes narkotikalangare gick rätt in i Tullverkets fälla när de hämtade ut ett paket ”kaffebönor” hos ett ombud i Klippan. Åtal för […]
6 februari, 2018

Νya resvägar för Kinapaketen

Importerade paket från Kina kan enkelt slippa undan Postnords nya planerade avgift genom att gå via andra EU-länder som i sin tur skickar paketen till Sverige. Läs […]
4 februari, 2018

PostNord begränsar storleken på varubrev

PostNord krymper storleken rejält på försändelser som skickas som varubrev. De nya måtten leder till ett nytt ramaskri från många e-handlare som tittar på alternativa lösningar […]
30 januari, 2018

Fler reklamationer för PostNord

Antalet reklamationer hos PostNord har ökat. Fortfarande ligger andelen reklamationer förhållandesvis lågt på 0.08 % 2017 jämfört med 0,06% 2016. Vilken typ av reklamationer det handlar […]